برای موفقیت در بهینه سازی سایت لازم است، به سه شکل سئو سایت خود را مدیریت کنید. در ادامه هر سه شکل را با مثال برای شما توضیح داده‌ایم:

سئو داخلی (On-page)

تصور کنید برای بهبود سرعت سایت، تصمیم می‌گیرید که حجم فایل‌های بصری را تا حد امکان کاهش دهید. این فعالیت در راستای بهبود سئو داخلی صورت گرفته است. در یک تعریف کلی تمامی اقداماتی که برای بهبود کیفیت محتوا در یک صفحه از سایت انجام می‌دهید سئو داخلی است.
لینک سازی‌های داخلی، توجه به بهینه بودن محتوا، انتخاب تایتل و عنوان مناسب برای مطالب و همچنین توجه به انتخاب یک قالب مناسب از جمله مواردی است که در سئو داخلی بررسی می‌شود.

سئو خارجی (Off-page)

اگر شما برای افزایش ترافیک سایت، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید گام مثبتی در راستای بهینه سازی سئو خارجی انجام داده‌اید. در یک تعریف کلی مجموعه اقداماتی که در راستای بهینه سازی سایت در خارج از فضای آن انجام می‌شود سئو خارجی نام دارد.
تلاش برای دریافت بک لینک‌های قوی، پاسخگویی به کامنت مخاطبان، ایمیل مارکتینگ و همچنین ایجاد کمپین‌های سئو از جمله مواردی است که در سئو خارجی بررسی می‌شود‌.

سئو فنی (Technical)

سئو فنی یا تکنیکال به بهترین شکل وضعیت کدهای سایت شما را بررسی میکند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم قبل از یادگیری سئو کمی طراحی سایت و کدنویسی را بلد باشید. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از سئو فنی به شما ارائه بدهیم می‌توانیم بگوییم؛ تمامی اقداماتی که برای بهبود مشکلات فنی سایت مطابق با الگوریتم‌های گوگل انجام می‌شود سئو فنی نامیده می‌شود.
توجه به واکنش گرا بودن سایت، بررسی کدها و مشکلات مربوط به ایندکس نشدن صفحات در سئو فنی بررسی می‌شود.